تصویر مقالات

تصویر مقالات

لاستیک 

لاستیک 

لاستیک iir :

از سال 1942 به صورت تجاری تولید می شود و یک الاستومر ویژه خوب و با کاربردهای گسترده است . این لاستیک از کوپلیمر ایزوبوتیلن و ایزوپرن به دست می آید . از خصوصیات ویژه آن ، نفوذپذیری کم در برابر گاز ، پایداری حرارتی ، مقاومت خوب در برابر ازن و مقاومت در برابر هوازدگی ، ایجاد تعادل در هنگام لرزش ، ضریب نسبتاً زیاد اصطکاک و مقاومت شیمیایی و رطوبت می باشد . قطبیت کم لاستیک بوتیل باعث می شود اتصال پیوندی آن نسبتاً دشوار باشد .

 

لاستیک iir چیست ؟ 

لاستیک iir ، که گاهی اوقات فقط به آن "بوتیل" نیز گفته می شود ، یک لاستیک مصنوعی است ، یک کوپلیمر ترکیبی از ایزوبوتیلن و ایزوپرن است و به اختصار BR که ابتدای عبارت Butyl Rubber  است نیز نامیده می شود . لاستیک iir از طریق پلیمریزاسیون حدود 98٪ ایزوبوتیلن با حدود 2٪ ایزوپرن تولید می شود . از لحاظ ساختاری ، پلی ایزوبوتیلن شبیه پلی پروپیلن است ، با این تفاوت که دو گروه متیل در هر اتم کربن بیشتر وجود دارد .

 لاستیک iir یکی از متداول ترین مواد لاستیکی است که در ساخت طیف گسترده ای از محصولات لاستیکی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد . خواص قابل توجه  iirلاستیک مانند عدم نفوذ پذیری نسبت به هوا و خاصیت خمشی خوب ، آن را به یک پلیمر خوب برای طیف گسترده ای از کاربردهای لاستیکی فنی تبدیل می کند . از جمله کاربرد های این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کاربردIir لاستیک :

لاستیک iir از خاصیت الاستومری بی نظیری برخوردار است که این موضوع باعث می شود برای ساخت وسایل لاستیکی متنوع انتخاب مناسبی باشد . نفوذپذیری کم این لاستیک در برابر گاز به همراه انعطاف پذیری خوب آن ، این ماده را به یک ماده ایده آل برای بخش های داخلی لاستیک ها و یا انواع لوله های فشار قوی تبدیل کرده است . سایر کاربردهای این لاستیک شامل ساخت انواع دیافراگم ، واشر ، عایق سیم و کابل ، آستر ، اورینگ ، درز گیر ، نوار درزگیر هوا و درزگیر بطری است .

مقاومت بسیار کم آن باعث می شود که از آن  برای جذب شوک های وارده به قطعات ، تعدیل لرزش و عایق بندی نیز مناسب باشد . نوع سبک تر لاستیک بوتیل که دارای تعداد مولکول کمتری است برای استفاده به عنوان چسب های حساس به فشار ، مذاب ، و همچنین به عنوان درزگیرها مورد استفاده قرار می گیرد .

ویژگی لاستیک Iir  :

محصولات تهیه شده با لاستیک iir مقاومت شیمیایی و گرما را بهبود می بخشد . محدوده دمای کاری لاستیک iir معمولی  بین 50- تا 120 درجه سانتی گراد است . لاستیک iir  (BR) ، همچنین تحت عنوان ایزوبوتیلن-ایزوپرن (IIR) نیز شناخته می شود ، یک الاستومر مصنوعی است که توسط کوپلیسمایزاسیون کاتیونی در درجه حرارت پایین از 1،1-دی متیل اتیلن (ایزوبوتیلن) ​​به علاوه حدود 0.5 تا 2 درصد 1-متیل-1-بوتیلن (ایزوپرن) در حضور یک کاتالیزور از نوع اسید لوئیس در حلال کلرو کربن تولید می شود .

نقش ایزوپرن به گونه ای است که مکان های اشباع لازم را برای اتصال دو ماده اولیه به یکدیگر ( و آغاز فرایند ولکانیزاسیون) فراهم می کند . گرچه فرایند ولکنیزاسیون الاستومرهای بوتیل را می توان با گوگرد نیز آغاز کرد . و همچنین ، پایین بودن سطح اشباع نیاز به کاتالیزور های فعال تری مانند دیتوکاربامات و تیورام دارد . محصولات لاستیکی IIR یا همان بوتیل می توانند توسط دی اکسیم کینون و ترکیبات مرتبط با آن هواساز شوند .

گاهی در هنگام تولید لاستیک های بوتیل با مواد دیگری مانند روغن ، پرکننده ها و آنتی اکسیدان ها مخلوط می شوند که این امر باعث تغییر در خواص ترموفیزیکی و مکانیکی آن می شود . لاستیک بوتیل (IIR) از مقاومت قابل توجهی در برابر حمله اکسیژن و ازن و مقاومت شیمیایی خوبی در برابر تعداد زیادی از ترکیبات آلی و معدنی برخوردار است .

به دلیل عدم وجود پیوندهای دوتایی در زنجیره اصلی این پلیمر ، محصولات IIR می توانند به صورت طولانی مدت در معرض گرما قرار بگیرند و مقاومت کنند . این لاستیک معمولاً در اسیدهای رقیق و قلیایی ها پایدار هستند. IIR به طور قابل توجهی نفوذ پذیری بسیار کمی در برابر گاز و رطوبت از خود نشان می دهد که این موضوع باعث شده این ترکیب برای ساخت لوله های داخلی که تحت فشار بالا و یا خلاء هستند بسیار مناسب باشد .

به منظور ارتقا عملکرد الاستومرهای IIR در برابر مواد شیمیایی خاص ، با قابلیت عایق کاری الکتریکی خوب و مقاومت در برابر رطوبت ، گاهی اوقات آن را با کلر یا برم هالوژنه می کنند . معرفی هالوژن همچنین باعث افزایش واکنش لاستیک غیرمجاز و چسبندگی به سایر لاستیک غیر اشباع می شود

لاستیک اتومبیل :

 یکی از محبوب ترین کاربردهای لاستیک iir در ساخت لاستیک های خودرو است . اولین استفاده تجاری از لاستیک iir در قسمت لوله های داخلی تایر مشاهده شد . بوتیل معمولی ، فشار تورمی بسیار خوبی را برای لاستیک کامیون ، دوچرخه ، چرخ های صنعتی ، کشاورزی فراهم می کند . لاستیک بوتیل با داشتن هوای داخلی که آستر داخلی را به طور شیمیایی به بدنه تایر وصل می کند ، می تواند لاستیک های تیوبلس با دوام بیشتری تولید کند .

                                                             

بهداشت و پزشکی  :

 نیاز به انواع ترکیبات الاستومری در بخش پزشکی زیاد است . در این راستا معمولا لاستیک iir ترجیح داده می شود زیرا موجب محافظت از محصولات دارویی استریل در برابر آلودگی خارجی در هنگام استفاده و ذخیره سازی آن ها  می شود .

لاستیک های iir به طور گسترده ای در محصولات لاستیکی دارویی مانند درب ها ، درزگیر ها ، درپوش های ظروف تزریق ، ویال های تزریق ، لوله های جمع آوری خون و سایر بطری های دارویی استفاده می شود . درپوش دارویی و مهر و موم های دارویی در اشکال و اندازه های مختلف از لاستیک iir ساخته می شود که باعث حفظ بیشتر بهداشت و جلوگیری از نفوذ هوا ، گاز و رطوبت به درون آن ها می شود .

کاربردهای صنعتی لاستیک iir :

خواص عالی تعدیل این محصول از یک سو ، و مقاومت بالای آن در برابر پیری گرما ، مقاومت در برابر ازن و خاصیت نفوذ ناپذیری آن از سویی دیگر آنها را در ساخت قطعاتی برای کنترل لرزش خودرو ، شیلنگ و واشر مناسب کرده است . از لاستیک های iir نیز برای بهبود فرمولاسیون برای تسمه های نقاله ، مخازن مخزن و بسته بندی کندانسور استفاده می شود .

ساخت و ساز لاستیک iir :

لاستیک iir همچنین در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود . با استفاده از لاستیک بوتیل می توان استحکام آب و هوایی آسفالت ، سیمان تماسی و نوارهای سیلانت را بهبود بخشید .

چسب های لاستیک iir :

از لاستیک های iir برای تهیه چسب در نوارها ، دریچه های چسبدار و چسب های کف استفاده کرد .

محصولات مصرفی لاستیک iir :

 از  iirلاستیک های برای ساخت توپ های بادی به عنوان یکی از کالاهای هم ورزشی و همچنین برای بسته بندی کندانسور لوازم برقی استفاده می شود . خواص عالی نگه داشتن هوا باعث می شود iir لاستیک یکی از اجزای اصلی  مورد استفاده در صنعت کالاهای ورزشی باشد .

به همین ترتیب ، نفوذپذیری کم و عدم تاثیر پذیری شیمیایی لاستیک iir باعث شده بسته بندی کندانسور برای وسایل برقی ایده آل باشد . iirلاستیک برای ساخت پایه آدامس در آدامس های جویدنی استفاده شود .تهیه لاستیک بوتیل :

iirلاستیک های بر خلاف بسیاری از لاستیک ها ، در طی فرآیند مخلوط کردن ساده در آسیاب به راحتی خرد نمی شوند . نوع ویسکوز iirلاستیک از ترکیب از یک گرید مناسب از لاستیک بوتیل ، نوعی کربن سیاه – یا زغال فعال - و نوع و میزان بارگیری روغن کنترل کرد . بعضی از انواع بوتیل ها که دارای میزان محتوای نسبتاً بالایی از روغن های پارافینی یا نفتی  هستند برای کاربردهای معمولی بوتیل ، مانند استفاده به عنوان درزگیر های بادی ، لوله ها و بدنه های جامد استفاده می شود .

لاستیک های iirدارای استحکام کششی بالایی هستند ، و این استحکام کششی با افزودن پرکننده هایی مانند کربن سیاه ، یا پر کننده های معدنی مانند خاک رس سخت ، تالک یا سیلیس ، کاهش می یابد . که این افزودنی ها در صورت نیاز به مقاومت کششی کمتر به ترکیب اضافه می شود .

                                                                                

همچنین ترکیبات پلاستیکی کننده که به پلیمر ها افزوده می شود معمولا موادی با قطبیت نسبتاً کم هستند ، به عنوان مثال روغن های هیدروکربن و موم ها انواعی از این پلاستیک ساز ها هستند . روش های عملیات حرارتی ، که در آن iirلاستیک و کربن سیاه حداقل 2-3 دقیقه در معرض دمای بالا (160-200 درجه سانتی گراد) قرار می گیرند ، به طور کلی خاصیت ولوکانیزه شدن را در حضور دی نیتروزو بنزن بهبود می بخشد .

حداکثر مقاومت iirلاستیک در برابر ازن می تواند هنگامی حاصل شود که درجه اشباع iir لاستیک به بالاترین حالت ممکن اصلاح شود . مواد پلاستیک ساز یا پلاستیسایزر ها ، مقاومت ازن را کاهش می دهند ، که برای جلوگیری از این موضوع باید از افزودن مقادیر بیشتری از زیاد کربن سیاه یا پرکننده رنگ روشن باید جلوگیری کرد .

قابل ذکر است iirلاستیک های نسبت به اسیدها و باز های قوی ، مواد به شدت اکسید کننده یا کاهش دهنده مقاومت می کنند و با آن ها واکنش نمی دهد ، با این حال ، در هنگام استفاده از اسیدهای نیتریک یا سولفوریک غلیظ در تماس با این لاستیک باید احتیاط شود چرا که باعث خوردگی آن می شود .

منابع : 

https://en.wikipedia.org/wiki/Butyl_rubber

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/butyl-rubber

https://polymerdatabase.com/Elastomers/Butyl.html

http://www.industrialrubbergoods.com/articles/butyl-rubber-applications.html